رها

ساخت وبلاگ

ژنیکوماستی چیست؟

تقریبا نیمی از پسران جوان و دو سوم مردان بالای 50 سال به ژنیکوماستی مبتلا هستند. ژنیکوماستی از عدم تعادل بین هورمونهای استروژن و تستوسترون به وجود می‌آید. این عارضه ممکن است روی یک یا هر دو سینه تأثیر بگذارد.

ژنیکوماستی یا بزرگی سینه در مردان

بزرگ شدن سایز سینه از مشکلات رایج در مردان محسوب می‌شود. هنگامی که بدن یک پسر در دوران بلوغ یا بدن یک پیرمرد تستوسترون کمتری تولید کند، تعادل این دو هورمون در بدن این فرد به هم خورده و فرد به بیماری ژنیکوماستی مبتلا می‌شود. همچنین گاهی‌اوقات درصد زیاد استروژن باعث تورم بافت سینه می‌شود.

علل ژنیکوماستی و بزرگی سینه در مردان

ژنیکوماستی در اثر کاهش میزان هورمون تستوسترون در مقایسه با هورمون استروژن ایجاد می‌شود. این کاهش می-تواند ناشی از بیماری‌هایی باشد که اثرات تستوسترون را مسدود می‌کنند. که در نتیجه منجر به کاهش تستوسترون یا موجب افزایش سطح هورمون استروژن می‌شوند. موارد و دلایل زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث عدم تعادل بین این دو هورمون شوند. و در بیشتر موارد علت دقیق آن مشخص نیست. در این قسمت ما برخی از مواردی که می‌توانند باعث ژنیکوماستی شوند را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

  • تغییرات بدن مثل بلوغ و پیری.
  • مشکلات تیروئید. به این دلیل که غده تیروئید رشد جنسی را کنترل می‌کنند.
    برخی از تومورها مانند تومورهای ریه، غده هیپوفیز و غدد فوق کلیوی که می‌توانند باعث بیشتر شدن هورمون استروژن شوند.
  • مصرف ماری‌جوانا، هروئین و استروئیدهای آنابولیک
  • بیماری‌هایی که بیضه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند و باعث تولید تستوسترون می‌شوند.
  • چاقی. اضافه وزن می‌تواند باعث بالارفتن سطح استروژن شود
  • نارسایی کلیه. چون در این صورت کلیه نمی‌تواند خون شما را تمیز و تصفیه کند.
  • بیماری کبد
  • همچنین در برخی موارد نوزادان پسر ممکن است مدت کوتاهی به ژنیکوماستی مبتلا شوند. چون در این موارد هورمون‌های مادر هنوز در بدن نوزاد پسر وجود دارد.

مشکلات جسمانی و روانی که ژنیکوماستی در بیماران به‌وجود می‌آورد

ژنیکوماستی عوارض جسمی کمی دارد اما به خاطر تغییراتی که در ظاهر فرد ایجاد می‌کند، موجب مشکلات روحی و روانی می‌شود. افراد مبتلا به ژنیکوماستی اغلب احساس خجالت، اضطراب و یا افسردگی می٬کنند. پنهان کردن ژنیکوماستی ممکن است برای این افراد مشکل باشد و روی روابط عاطفی آن‌ها اثر منفی بگذارد. پیشنهاد می‌شود این افراد در مورد این مسائل با پزشک خود صحبت کنند. در این صورت پزشک می‌تواند یک متخصص خوب پیشنهاد کند که می‌تواند به مدیریت مشکلات روحی و روانی کمک کند.

 

منبع: الوجراح

رها...
ما را در سایت رها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : رها drraha بازدید : 206 تاريخ : دوشنبه 24 خرداد 1400 ساعت: 2:42